بازاریابی شبکه ای نتیجه می دهد اگر ….
نحوه ی کارآمد کردن بازاریابی شبکه ای
به عقیده متخصصان بازاریابی شبکه ای، این حرفه تقریبا به درد همه افراد می خورد و اگر چه ما معتقدیم که این گفته خالی از حقیقت نیست، باید بگوییم که بسته به برداشت افراد می تواند غلط انداز هم باشد. به عقیده ما عوامل زیادی می تواند در انطباق افراد با بازاریابی شبکه ای مؤثر باشد. برای مثال، شما باید فهرستی از خواسته های واقعی و قوی داشته باشید. در این صورت، اگر بخواهید بازاریابی شبکه ای برایتان مؤثر واقع شود، احتمال موفقیت تان بیشتر خواهد بود.
همچنین اگر نگرشی مثبت در مورد بازاریابی شبکه ای در خود ایجاد کنید (حتى اگر آنطور که شما می خواهید نتیجه نمیدهد) و نیز به خودتان و کالاها و خدمات ارائه شده اعتقاد داشته باشید، باز هم احتمال ساختن یک کار شبکه ای موفق را بسیار افزایش داده اید. همچنین دیگر باید مثل یک تاجر فکر کنید، یعنی کار را از خودتان بدانید؛ نه مثل یک کارمند. البته عوامل دیگری هم وجود دارد که تمام آنها را در ادامه برایتان توضیح داده ایم…
بازاریابی شبکه ای جواب می دهد، اگر شما از آن بخواهید…
اگر آرزوهای بزرگ در سر دارید. اگر به شدت خواهان خواسته هایتان هستید و با کمال میل هر کاری را که برای رسیدن به خواسته هایتان لازم است انجام می دهید، در این صورت بازاریابی شبکه ای مزدتان را کف دستتان خواهد گذاشت. در بازاریابی شبکه ای، موفقیت هیچ کس را تضمین نمی کنند و هیچ رازی هم وجود ندارد که نزد فرد خاصی باشد و او از دوستان یا آشنایانش قایمش کرده باشد و یا بشود آن را با پول زیاد خرید. در بازاریابی شبکه ای موفقیت خریدنی نیست. برای جواب گرفتن از بازاریابی شبکه ای، حداقل به یک دلیل با خواسته قوی و محکم احتیاج دارید. آیا حداقل یک دلیل یا انگیزه قدرتمند دارید؟ همین الان به این مسأله فکر کنید.
از زبان زیگ زیگلار: تاریخ معینی را در ۱۰ سال بعد مشخص کنید و تصورتان را راجع به وضع زندگی تان در آن تاریخ دقیقا روی کاغذ بنویسید. بنویسید که در کجا زندگی می کنید، چند ساله هستید و فرزندانتان چند سال دارند. حالا فرض کنید همان تاریخ رسیده و شما دارید ۱۰ سال گذشته زندگی تان را مرور می کنید. حالا تمام کارهایی را که در آن سال ها انجام میداده اید بنویسید؛ تمام تجاربی را که از سر می گذرانده اید؛ سفرهایی را که باید می کرده اید؛ پیشرفت هایی را که به لحاظ کاری باید می کرده اید؛ وضع جسمی و روحی خودتان را؛ امور روزانه تان را؛ حالا که به گذشته نگاه می کنید، بزرگترین موفقیتی که کسب کردهاید چه بوده است؟
اگر بعد از یک هفته احساس کردید که رؤیایتان کمی کمرنگ شده، دوباره سراغ آن بروید و از خودتان بپرسید چطور می توانید هر قدم را بردارید و آن وقت همه را از نو بنویسید.
بازاریابی شبکه ای نتیجه می دهد، به شرطی که نگرش شما صحيح باشد…
خیلی از کارهایی که انجام می دهید و تغییراتی که می کنید بستگی به نگرش ذهنیتان دارد. برای مثال، ممکن است فکر کنید اگر به خانواده و دوستانتان بگویید که کار بازاریابی شبکه ای انجام می دهید، خجالت زده شوید. ممکن است جزو آن دسته از آدم هایی باشید که می گویند: «در این تجارت فقط افرادی درآمد دارند که اول وارد شده اند.»
پس خوب دقت کنید: از سال ۱۹۹۲، هنگامی که گوین اسکات وارد شرکت کلینز شده شرکتی در بریتانیا که به سبب کاتالوگ هایش که معرف محصولات مصرفی و خانگی بی شماری است، شهرت کسب کرده، او همه جور بهانه ای را در این باره شنیده است که بازاریابی شبکه ای نتیجه نخواهد داد یا نمی تواند بدهد. او می گوید: «من کارم را در کشتی سازی رها کردم و به صورت تمام وقت در شرکت کلینز مشغول به کار شدم. مردم هنوز هم مرا برای کارم یعنی بازاریابی شبکه ای مسخره می کنند. اما چه اهمیتی دارد؟ من قبلا، یعنی در کار کشتی سازی ۸۰۰۰ فرانک (تقریبا ۱۲۰۰۰ دلار درآمد داشتم، اما سال گذشته ۲۹۰۰۰۰ فرانک (تقریبا ۳۹۰۰۰۰ دلار درآمد داشته ام. من بعد از گذشت ۲۲ سال از تأسیس شرکت کلینز شروع به همکاری با این شرکت کردم – یعنی خیلی دیرتر از افرادی که در به اصطلاح بالای مجموعه قرار دارند. اما اکنون صاحب بزرگترین سازمان فروش این شرکت هستم. همه اینها را مدیون نگرشم هستم!»
از زبان زیگ: کاش می توانستم شما را با همه افراد به اصطلاح زرنگی که در طول این سالها با آنها برخورد داشته ام آشنا کنم. افرادی که معمولا یک قدم جلوتر از دولت و اغلب دو قدم جلوتر از قانون هستند. این افراد همیشه به دنبال یک معامله خوب یا پول مفت هستند. این نگرش غلط است. چنین افرادی هرگز به جایی نمی رسند، چون نگرششان بر آب بنا شده است. از میان آنها، کسانی هم که نگرش درستی دارند، دست آخر زیرزمین یا آلونکی بر آن شالوده بنا می کنند. این قبیل افراد همه اقدامات لازم برای ساختن یک زندگی غنی تر و بهتر را انجام نمی دهند. موفقیت و خوشبختی اتفاقی نیست، اختیاری است. کافی است آنچه را از زندگی می خواهید انتخاب کنید و سپس برنامه ای بریزید تا به آن برسید.
بازاریابی شبکه ای نتیجه می دهد، اگر نظام باورهایتان مستحکم باشد…
اگر اعتقاد قرص و محکمی داشته باشید، از جمله اعتقاد به خودتان، به محصولات و خدماتی که ارائه می دهید و به شرکتتان – آنوقت بازاریابی شبکه ای جواب زحماتتان را می دهد. متأسفانه خیلی از افرادی که وارد بازاریابی شبکه ای می شوند، به کارشان اعتقاد ندارند.
تاد اسمیت (ساکن سراسوتا واقع در ایالت فلوریدا) که در شرکت رکسال کار می کند و این شرکت در کار توزیع محصولات غذایی و سلامتی است در این باره می گوید: «افرادی که در بازاریابی شبکه ای شکست می خورند، افرادی هستند که در اکثر زمینه های زندگی با ناکامی مواجه می شوند. علتش این است که این افراد اعتماد به نفس و عزت نفس ضعیفی دارند و به جای اینکه مسئولیت کارهایشان را خودشان به عهده بگیرند، تقصیر را گردن دیگران یا چیزهای دیگر می اندازند.
شما باید اعتقاد داشته باشید که می توانید در بازاریابی شبکه ای موفق شوید. همچنین باید به دیگران ثابت کنید به شرکتتان و محصولاتش اعتقاد دارید. اگر این گونه نباشید، آنگاه چه انتظاری از دیگران دارید که به ارزشمند بودن تجارت و شرکت شما ایمان داشته باشند؟
اندیشه های ناب: افراد موفق در بازاریابی شبکه ای تقریبا همیشه می گویند: «وقتی برای اولین بار محصولات (یا شرکت) را دیدم، فهمیدم که من هم می توانم از عهده این کار برآیم.» آنها سریع به اعتقاد می رسند.
جنیفر هارپر توزیع کننده شرکت هن ورکشاپز که در کار فروش محصولات بی شماری است، می گوید: «به محض اینکه ظروف اسفنجی، سبد و نمکدان ها را دیدم، از آنها خوشم آمد و همان لحظه فهمیدم که می توانم این محصولات را صادقانه و مشتاقانه، روز و شب به دیگران معرفی کنم.»
بازاریابی شبکه ای نتیجه می دهد، اگر کلید اشتعال تان را بشناسید…
همین که بدانید چه چیزهایی را دوست دارید و چه چیزی از زندگی می خواهید – یعنی کلید اشتعالی که به شما انگیزه عمل کردن بدهد – در حکم بزرگترین کمک به شما است. برای تصمیم گیری در این باره که آیا بازاریابی شبکه ای برای شما جواب می دهد یا نه …
کامی داونن که اهل هونولولو در ایالت هاوایی است، می گوید: «من به دنبال آزادی مالی بودم.» او و شوهرش هر دو نظامی اند و همزمان در شرکت انوايرو تک ایترنشنال نیز کار بازاریابی شبکه ای انجام می دهند این شرکت در کار فروش محصولات مراقبت از پوست و بدن و محصولات غذایی و از جمله محصولی است که بدون نیاز به آب اتوموبیل را می شوید). کامی می گوید: «در نظام، پول زیادی گیر آدم نمی آید. و چون در بخش اطلاعات ارتش بودم، از خیلی فرصت های موجود در بخش خصوصی هم محروم بودم. به محض اینکه دوره خدمتم تمام شود، دیگر برای دولت کار نمی کنم؛ من آزادی مالی می خواستم و در بازاریابی شبکه ای به آن رسیدم.» کامی و شوهرش هم اکنون توزیع کننده های «الماس» (یکی از بالاترین رتبه ها در شرکت انوایر و تک) هستند.
آزادی مالی از جمله کلیدهای اشتعالی است که بارها توسط بازاریاب های شبکه ای عنوان شده، اما کلیدهای اشتعال دیگری هم وجود دارد، مانند: صاحب کار خانگی شدن، رئیس خود بودن و وقت خود را در اختیار داشتن.
کتی اسمیت (اهل نشویل در ایالت تنسی) که برای شرکت دیسکاوری تویز کار می کند این شرکت فروشنده اسباب بازی های آموزشی و منحصر به فرد برای کودکان است از کلید اشتعال دیگری نام می برد: فرصت مسافرت کردن! «من قبل از اینکه وارد شبکه این شرکت شوم، در انگلیس معلم بودم. با حقوق معلمی، مسافرت های بزرگ را مگر به خواب ببینی! اما مسافرت کردن به من انگیزه می بخشد، و از وقتی که وارد بازاریابی شبکه ای شده ام، مسافرتهای زیادی کرده ام. یک هفته لندن بوده ام؛ به هنگ کنگ و چین سفر کرده ام (جای شما خالی! روی دیوار چین هم راه رفته ام)؛ پاریس رفته ام؛ چند مرتبه به هاوایی و چندین مرتبه هم به مکزیک رفته ام. بدون بازاریابی شبکه ای نمی توانستم به هیچ کدام از این کشورها سفر کنم.»
اگر به دنبال درآمد اضافی هستید، بازاریابی شبکه ای نتیجه میدهد
درست است که در بازاریابی شبکه ای می توانید آنقدر درآمد داشته باشید که در پول غلت بزنید ولی همه به خاطر پول زیاد وارد این حرفه نمی شوند. متخصصان و مربیان این صنعت معتقدند اکثر افراد به کسب پول کافی برای خرید محصولات مورد علاقه شان و یا پرداخت اقساط ماشین شان راضی هستند. به بیان دیگر، به دنبال ۳۰۰ تا ۵۰۰ دلار درآمد در ماه هستند. تقریبا هر کسی که این تجارت را جدی بگیرد و با یک شرکت معتبر کار کند، می تواند این مقدار پول را در عرض چند ماه (فقط با انجام کار پاره وقت) به دست بیاورد. بسیاری از بازاریاب های شبکه ای موفق در ابتدا کارشان را به صورت پاره وقت شروع کرده اند و وقتی درآمدشان به چند صد دلار در ماه می رسد، اغلب تصمیم می گیرند تمام وقت کار کنند. با وجود این، بعضی ها ترجیح می دهند در این تجارت پاره وقت کار کنند چون مثلا بچه کوچک دارند و فقط چند ساعت در روزشان را می توانند به بازاریابی شبکه ای اختصاص دهند. مدت زمانی که کار می کنید، مهم نیست؛ اگر با تمام وجود نیاز به درآمد اضافی را حس کرده اید، بازاریابی شبکه ای برای شما نتیجه میدهد.
داستان های واقعی: لوئیز آدریان، مشاور حقوقی مستقلی که در شعبه کانادایی شرکت پارتی لایت گیفتس کار می کند (این شرکت در کار بازاریابی شمع است) می گوید: وقتی در تابستان سال ۱۹۹۰ وارد یک شرکت بازاریابی شبکه ای شد، به کسب درآمد اضافی فکر نمی کرد (نه سال بعد، او آن شرکت را ترک کرد و وارد شرکت پارتی لایت گیفتس شد). حالا وقتی کسی از لوئیز می خواهد درباره نحوه شروع به کارش در بازاریابی شبکه ای بگوید، خنده اش می گیرد: «اگر از آنهایی بودی که می خواستند خانه بمانند و بچه بزرگ کنند، کار چندانی برای انجام دادن نداشتی؛ بنابراین، ۱۹ سال پیش، وقتی پسرم به دنیا آمد، نمی دانستم فرصت هایی وجود دارد که با آنها می شود پول اضافی به دست آورد. کمی بعد از تولد فرزند دومم، به مهمانی ای در خانه یکی از دوستانم رفتم که در نهایت منجر به ورودم به بازاریابی شبکه ای شد. در واقع اگر از اول می دانستم قضیه مربوط به بازاریابی شبکه ای است، اصلا وارد نمی شدم. من عاشق محصولاتی بودم که در آن مهمانی به من نشان دادند و این بود که وارد این شرکت شدم.»
او بعدها فهمید که با کمک به فروش همان محصولات میتواند پول اضافی هم به دست بیاورد. از این رو به تهیه لوازم کارش پرداخت و این سرآغاز یک موفقیت بزرگ بود که تا به امروز هم ادامه داشته است. از آنجا که کار لوئیز خانگی بود، می توانست کنار بچه هایش باشد و لذا با آرامش خاطر توانست مدارج شرکت را یکی یکی تا اوج طی کند. در نهایت لوئیز با دو فرزند مدرسه رو و در نتیجه وقت آزادتر، در همه زمینه های شرکت – از جمله تشکیل سازمان فروش، حمایت از افراد و کسب حق سفر – مقام اول را کسب کرد. او می گوید: «هر امتیاز و یا طرح تشویقی که می بردم، انگیزه مرا برای درآمد بیشتر می کرد.»
شرکت لوئیز او را به عنوان مدیر فروشش در کانادا استخدام کرده بود؛ اما او چون دوست داشت رئیس خودش باشد، بعد از ۱۸ ماه آنجا را ترک کرد. در این زمان بود که با شرکت پارتی لایت آشنا شد. هنوز شش هفته از شروع کارش نگذشته بود که اولین طرح تشویقی شرکت را برنده شد. او می گوید: «امیدوارم تا سال بعد بتوانم مقام دوم شرکت را به دست بیاورم» و پیش بینی می کند که در آن سطح درآمدی شش رقمی خواهد داشت! «از آن موقع تا حالا، هر جا فرصتی پیش آمده، از کسی که مرا وارد بازاریابی شبکه ای کرد، تشکر کرده ام، اگرچه هرچه اصرار کردم به من نگفت که کار بازاریابی شبکه ای است.»
بازاریابی شبکه ای نتیجه میدهد، اگر بخواهید از دیگران بیاموزید
به ندرت پیش می آید که در بازاریابی شبکه ای کسی بدون اینکه در محضر بقیه زانو زده و آموزشهای لازم را دیده باشد، موفقیتی کسب کرده باشد؛ حتی اگر در سطحی باشد که ماهانه چندصد دلار درآمد داشته باشد. هیچ شرکت معتبر بازاریابی شبکه ای یا پشتیبانی انتظار ندارد شما به تنهایی بتوانید تجارت تان را بسازید. در واقع آنها می خواهند به شما در این راه کمک کنند.
با وجود این، خیلی از اوقات افرادی هستند که تمایلی به پذیرفتن کمک از دیگران نشان نمی دهند یا در جلسات آموزشی یا کنفرانس های تلفنی شرکت نمی کنند تا چیزی بیاموزند. اگر می خواهید که بازاریابی شبکه ای برای شما نتیجه بدهد، خاضعانه از دیگران درس بیاموزید. نکته: تا همین چند سال پیش، اطلاعات کمی راجع به بازاریابی شبکه ای در قالب کتاب یا نوار در دسترس بازاریاب ها بود. و جدا از کسانی که با یک شرکت مشخص کار می کردند، مرتی بازاریابی شبکه ای وجود نداشت. لذا افراد شاغل به این تجارت برای کسب اطلاعات ناچار بودند به آپلاینهایشان (حامیانشان) یا همکارانشان تکیه کنند که البته به خودی خود هیچ ایرادی هم نداشت و با اصول بازاریابی شبکه ای هم همخوانی داشت. با این حال، امروزه با وجود هزاران بازاریاب شبکه ای موفق در سرتاسر دنیا، فرصت های زیادی در اختیار افراد هست تا از مربیان و متخصصان این حرفه، جدا از شرکت مشخصی که در آن کار می کنند، چیز یاد بگیرند. بسیاری از بازاریابهای شبکه ای موفق از طریق کتابها یا نوارهایشان، همچنین سمینارها و کنفرانسهای تلفنی ای که برگزار می کنند، از زندگی شخصی خود و موفقیت هایی که کسب کرده اند و روشها و ایده هایی که شناختشان زمان زیادی می برد، مطالب و تجربیاتی در اختیار مردم می گذارند. تنها کار لازم این است که از آنها بخواهید؛ سپس با تمام وجود از نظراتشان استفاده کنید.
بازاریابی شبکه ای نتیجه می دهد، اگر بخواهید برایش هزینه کنید
بسیاری از افراد بنا به دلایل عجیب و غریب، وقتی پای هزینه کردن چند دلار روی تجارتشان می رسد، آب از دستشان نمیچکد و جالب این که متوقعانه انتظار دارند که شبکه بازاریابی موفقی هم داشته باشند یا حداقل چند تا چک ناقابل دستشان را بگیرد. بگذارید همین جا آب پاکی را روی دست چنین افرادی بریزیم: با چنین شیوه های بازاریابی شبکه ای به هیچ وجه جواب نمی دهد! سرمایه گذاری اولیه این تجارت شامل خرید برخی لوازم است که برای شروع به آنها نیاز دارید، از جمله کتابچه راهنما یا جزوه، کالاهای شرکت، نوارهای صوتی ای که روش فروش محصولات را توضیح می دهند و برخی وسایل بازاریابی مثل بروشور و احتمالا برخی مواد آموزشی کیفی که لوازم کارتان را در آن می گذارید، هرقدر هم که بزرگ یا زیبا باشد، شما را بازاریاب نمی کند. این حرفه از جهاتی مثل خریدن یک حیوان خانگی جدید است. می توانید بانمک ترین و زیرک ترین حیوان را بخرید، اما در هر حال باید پیه برخی مسائل را به تتان بمالید. مثلا، تا وقتی که همچین حیوانی خوب تعلیم ببیند، خانه تان لااقل سه، چهار بار به گند کشیده می شود. برای این که به او چیز یاد بدهید، لازم است کتاب یا کتابهایی را در این باره بخوانید، نوار گوش کنید یا فیلم ببینید و یا حتی با او در کلاسهایی شرکت کنید. به بیان دیگر، برای این که فرد موفقی در تعلیم این حیوان شوید و از داشتن آن بیشترین لذت ممکن را ببرید، باید مقداری «پول» سرمایه گذاری کنید. در مورد بازاریابی شبکه ای هم چنین است؛ برای موفق شدن در این حرفه و لذت بردن از آن باید به طور مستمر از وقت، تلاش یا برخی توانایی هایتان سرمایه کنید. کاری که پزشکان و بسیاری از متخصصان دیگر می کنند. آیا اجازه میدهید پزشکی که در سال ۱۹۹۰ از دانشگاه پزشکی فارغ التحصیل شده، بدون این که درباره پیشرفتهای علمی آموزش دیده باشد، قلبتان را زیر تیغ جراحی ببرد؟ قطعا شما تمایل دارید پزشکی این کار را انجام دهد که با پیشرفت های علمی روز پیش رفته و روی حرفهاش سرمایه گذاری کرده است. اگر می خواهید در حرفه بازاریابی شبکه ای پیشرفت کنید، باید روی این تجارت هم به لحاظ پول و هم وقت سرمایه گذاری کنید.
از زبان زیگ: قبل از این که دست به عمل بزنید، باید تغییرات لازم را بکنید، همچنین برای اینکه صاحب چیزی بشوید، باید دست به عمل بزنید!
بازاریابی شبکه ای نتیجه می دهد، اگر شخصیت مناسب داشته باشید
ممکن است بپرسید «شخصیت مناسب» یعنی چه؟ به احتمال زیاد شما دارای چنین شخصیتی هستید. ممکن است مردم به شما بگویند موفقیت در بازاریابی شبکه ای مستلزم یک شخصیت مخصوص است. چه قبول کنید و چه نه، شما یک شخص خاص هستید. اصلا اینچنین خلق شده اید!
حالا ممکن است بعضی شخصیتها برای بازاریابی شبکه ای مناسب تر باشند. اما با اتخاذ نگرش صحیح، بازاریابی شبکه ای این قابلیت را دارد که برای هر نوع شخصیتی مناسب و کار باشد.
نکته: کامی داونن می گوید: «هرکسی که تمایل به یادگیری داشته باشد و «منِ» خود را برای مدت کوتاهی هم که شده کنار بگذارد، می تواند در بازاریابی شبکه ای موفق شود. شرکت ما سیستم به اثبات رسیده ای را به ما پیشنهاد کرده که تا کنون جواب داده است. اما همیشه هستند افرادی که دوست دارند «چرخ را از نو اختراع کنند» (به عبارتی کار بیهوده انجام دهند)؛ من هم یکی از همین آدمها هستم! فکر می کردم می توانم سیستم بهتری ابداع کنم، اما مدتی طول کشید تا فهمیدم اشتباه می کنم. و در این مدت فقط وقتم را تلف کرده ام. اما من آدم یک دنده ای هستم و این قبیل افراد خیلی به درد بازاریابی شبکه ای می خورند. شوهرم هم آدم یک دنده ای است. به همین دلیل است که هر دویمان دودستی بازاریابی شبکه ای را چسبیده ایم و در این کار موفق هم هستیم.»
نکته: داگ فایربو، مربی بازاریابی شبکه ای اهل لوئیس ویل در ایالت کنتاکی می گوید: افرادی که اشتیاق سوزانی دارند، احتمال موفقیتشان در بازاریابی شبکه ای بسیار بالاست. منظورم آنهایی است که عطش شدیدی برای ایجاد تغییر و تحول در زندگی شان دارند، چرا که یا از وضع زندگی شان ناراضی اند و یا بیش از آنچه دارند می خواهند. چنین افرادی در این صنعت موفق می شوند. افراد با انگیزه و با اشتیاق، بیش از سایرین اهل عمل اند. اكثر افرادی که وارد بازاریابی شبکه ای می شوند، موفق نمی شوند. دلیلش چیست؟ گاهی اوقات آپلاین هایشان ضعیف عمل می کنند یا اینکه محصولاتشان خوب نیست؛ اما عموما دلیلش این است که این افراد آن اشتیاق سوزانی را که درباره اش حرف زدم ندارند!»
بازاریابی شبکه ای نتیجه می دهد، اگر آن را کار کارمندی ندانید
کارول بیشاپ، یکی از توزیع کنندگان بسیار مثبت شبکه زیگ زیگلار می گوید: «وقتی افراد بازاریابی شبکه ای را سخت می بینند یا می گویند کار کسل کننده ای است، دلیلش این است که آن را به چشم یک کار کارمندی نگاه می کنند. بازاریابی شبکه ای هر چیزی هست جز یک کار کارمندی. وقتی بازاریاب شبکه ای می شوید، دیگر رئیسی ندارید. بیشتر روزها مجبور نیستید جای خاصی باشید (مثلا مجبور نیستید در زمان مشخصی پشت میزتان باشید)، مگر برای آموزشهای اولیه ای که از آپلاین تان می بینید. ممکن است این اتفاق هم نیفتد (بستگی به آپلاین شما دارد). بازاریابی شبکه ای شغلی نیست که در آن مافوقتان به شما امر و نهی کند، یا بگوید چه وقت و چه طور کاری را انجام دهید. در مقام یک بازاریاب شبکه ای، هیچ کس برنامه کاری شما را تنظیم نمی کند و هیچ کس به تلفن تان جواب نمیدهد – حتی موفق ترین بازاریاب ها هم معمولا خودشان تلفن هایشان را جواب میدهند. و البته هیچ کس – تأکید می کنم که به هیچ کس هم برایتان قهوه نمی ریزد؟
وقتی بازاریاب شبکه ای شوید، خودتان رئیس خودتان هستید. برنامه کارتان را خودتان تنظیم می کنید و تصمیم می گیرید که چه کاری و چه طور آن را انجام دهید. دوست دارید امروز چه کاری انجام دهید: تماس تلفنی داشته باشید؟ نوارهای صوتی را پست کنید؟ کمی از هر کدام از این کارها را انجام دهید؟ یا دوست دارید آگهی تبلیغاتی در مورد شرکتتان به روزنامه ها بفرستید؟ یا وقتتان را صرف مطالعه در مورد محصولاتتان کنید؟ دوست دارید پشت میزتان کار کنید یا بیرون در داخل حیاط؟ دوست دارید لباس رسمی بپوشید یا با لباس های راحتی تان کار کنید؟ به عنوان یک کارمند چنین گزینه هایی ندارید اما به عنوان یک بازاریاب شبکه ای چرا. دوست دارید امروز صبح قهوه میل کنید؟ می توانید خودتان زحمتش را بکشید! و یا اگر دوست داشته باشید، تا كافه قدم بزنید، قهوه و دونات سفارش بدهید و تا سفارشتان آماده می شود، روزنامه بخوانید! وقتی بازاریاب شبکه ای هستید، می توانید چنین کارهایی انجام بدهید و هیچ کسی هم نمی تواند به شما بگوید حق انجام چنین کارهایی را ندارید!
حالا سؤال این است: آیا میتوانید از عهده چنین کاری برآیید؟ چون بازاریابی شبکه ای یک کار کارمندی نیست، اگر مثل یک کار کارمندی با آن برخورد کنید، حتما شکست می خورید. اگر شما به چشم تجارتی از آن خودتان به آن نگاه کنید، این حرفه نتیجه می دهد. و نه حتی یک سرگرمی. یک حرفه! معنایش این است که شما باید آدم منضبط و مدیری باشید یا به آن آدم تبدیل شوید. چون کارهای زیادی هست که در این تجارت باید انجام دهید، اما فرقش با کار کارمندی این است که اینجا کسی تکلیف تو را معین نکرده و بنابراین مسؤولیت تمام امور به عهده خود توست!
همسر گرول بیشاپ، جیمی، اضافه می کند: «ما بازاریابی شبکه ای را مسخره میکنیم و آن را ساده می گیریم. بازاریابی شبکه ای همه چیز است به جز یک کار کارمندی؛ به همین دلیل هم هست که ما عاشق این تجارت هستیم. باید در این حرفه کار کنید، درست؛ اما برای اینکه شما هم همانند ما موفق شوید، روش هایی نشانتان می دهیم که تا کنون مناسب بوده اند و جواب داده اند. اما به چشم یک شغل کارمندی به آن نگاه نکنید چون در آن صورت است که شما از این کار لذت کامل را خواهید برد.
هشدار: اگر به دنبال ساختار مشخصی هستید، از جمله یک دفتر پر از آدم، رئیسی که به کارتان نظارت داشته باشد و شرکتی که یک سری مزایا برایتان فراهم کند، بهتر است به همان شغل قبلی تان بپردازید.
اگر در شغلتان درآمد کمتر از دو میلیون تومان دارید یا به دنبال روشی سریع برای افزایش درآمدتان در بازاریابی شبکه ای هستید، ما دوره آموزشی یک ماهه مبتدی تا حرفه ای بازاریابی شبکه ای را به شما پیشنهاد می کنیم. از طریق این لینک میتوانید جزئیات این دوره را مشاهده کنید
مطالب زیر را حتما بخوانید
-
پذیرش چیست و چگونه پذیرش سازمان را بالا ببریم؟
4.3k بازدید
-
آیا شیفت دادن در بازاریابی شبکه ای کار درستی است؟
1.98k بازدید
-
چگونه در بازاریابی شبکه ای به سازمان انگیزه بدهیم تا تصاعد پنج برابری داشته باشیم
4.21k بازدید
-
سه مرحله اصلی در فالو بعد از معرفی کار
5.08k بازدید
-
دسترسی به پراسپکت نامحدود از طریق بازار گرم
3.09k بازدید
-
فالوی اتوماتیک در بازایابی شبکه ای (تام شرایتر)
2.94k بازدید
دیدگاهتان را بنویسید
برای نوشتن دیدگاه باید وارد بشوید.