چگونه در فالو یا پیگیری موفق باشیم
پیگیری در بازاریابی شبکه ای چیست؟
پیگیری در بازاریابی شبکه ای یکی از مهمترین اصول کار است و اگر این کار را به درستی انجام دهید موفقیت شما در بازاریابی شبکه ای قطعی است
فرض کنید که می خواهیم یک درخت بکاریم، آیا اگر نهال یا بذر را بکاریم و سپس رهایش کنیم رشد می کند؟ اگر نهال یا بذر را بکاریم و فقط یک بار به آن آب دهیم چطور؟ اگر نهال یا بذر را بکاریم و چند ماه به آن آب بدهیم و بعد فراموشش کنیم چطور؟ در هیچ کدام از حالات مذکور، یک درخت به ما ثمر نخواهد داد.
پیگیری در بازاریابی شبکه ای نیز دقیقا همینطور است و افراد تا زمانی که به صورت صحیح پیگیری شوند در سازمان شما رشد خواهند کرد و در صورت قطع پیگیری، سازمانتان را ترک خواهند کرد. در بازاریابی شبکه ای آب و کود همان اطلاعات است و درخت همان انسان ها هستند که به سازمان شما ملحق می شوند و ثمره این پیگیری موفقیت شماست.
اصول و قوائد پیگیری حرفه ای چیست؟
با توجه به مثال درخت متوجه خواهیم شد که یک درخت در هر مرحله از زندگی خود به پیگیری های مختلفی مانند آب، کود، هرس و… نیاز دارد و اگر همیشه فقط و فقط به آن درخت آب دهیم به زودی از بین خواهد رفت، پیگیری در بازاریابی شبکه ای هم دقیقا به همین صورت است و پراسپکت شما در هر مرحله از کار به نوع خاصی از پیگیری نیاز دارد و اگر همیشه به یک صورت پیگیری شود و دسته ای از اطلاعات تکراری به او منتقل شود، به زودی کار را رها خوهد کرد، پس میتوان پیگیری در بازاریابی شبکه ای را این گونه تعریف کرد: بررسی نیاز اطلاعاتی و دادن اطلاعات مورد نیاز به پراسپکت در هر مرحله از کار.
مراحل پیگیری در بازاریابی شبکه ای
- پیگیری باور اشخاص نسبت به کار
- پیگیری اهداف مادی و معنوی افراد
- پیگیری میزان انگیزه اعضای سازمان
هر شخص در بازاریابی شبکه ای به سه مرحله اصلی پیگیری نیاز دارد
مرحله اول: پیگیری قبل از شروع کار
پراسپکت شما در این مرحله سوالات و آبجکشن هایی دارد که هنوز پاسخ آنها را نمیداند و به پیگیری ایمان و باور نیاز دارد تا بتواند باور کند که شروع این تجارت نتیجه مثبتی در پی خواهد داشت، برای حل آبجکشنها و سوالات پراسپکت، صرفا پاسخ دادن با آن سوالات کافی نیست و شما باید بتواند آبجکشن ها را به گونه ای پاسخ دهید که پراسپکتتان آن جواب ها را باور کند در غیر این صورت پاسخ های شما هیچ نتیجه ای نخواهد داشت، برای حل آبجکشن ها نیز میتوانید به قسمت آبجکشن های سایت مراجعه کنید.
برای انتقال باور به پراسپکت نیز باید با قوانین ضمیر ناخودآگاه آشنا باشید و یکی از مهمترین قوانین ضمیر ناخودآگاه انسان، قانون باور تدریجی است، به این معنی که انسان هر چیز را به صورت تدریجی باور میکند و وارد کردن فشار بیش از حد برای باور یک موضوع، باعث میشود که ذهن انسان آن موضوع را به صورت کامل دفع کند
چند تکنیک کاربردی برای انتقال باور به پراسپکت
- اجازه دهید از محصولات استفاده کند و نتیجه مثبت استفاده از محصولات را تجربه کند، به این ترتیب پنجاه درصد از مسیر طی خواهد شد و پراسپکتتان کیفیت محصولات شرکت را باور کرده و متوجه میشود که همانطور که خودش این محصولات را خریده دیگران هم حاضر به خرید این محصولات هستند.
- از تکنیک تشابه استفاده کنید و خودتان را در جایگاه پراسپکت قرار دهید و بگویید که من هم روز اول دقیقا مثل خودت بودم اما…
- از داستان های موفقیت واقعی و مشابه با پراسپکتتان استفاده کنید زیرا ذهن انسان با قدرت تخیل به راحتی با داستان ها ارتباط برقرار میکند و خود را در جایگاه نقش اول داستان قرار داده و آن داستان را باور میکند.
پس از پیگیری ایمان و باور، تنها در صورتی که کاملا مطمئن شدید که پراسپکتتان کار را کاملا باور کرده میتوانید پیگیری یا فالو هدف انجام دهید. در مقاله فالو هدف در بازاریابی شبکه ای به صورت کامل درمورد پیگیری اهداف صحبت خواهیم کرد.
مرحله دوم: پیگیری بعد از شروع کار تا رسیدن به درآمد
در این مرحله از پیگیری ورودی جدید سازمان شما به راهنمایی و آموزش نیاز دارد و در صورتی که بتوانید او را به درستی راهنمایی کنید سریعا به درآمد خواهد رسید اما اگر شما نتوانید او را به خوبی راهنمایی کنید پس از مدتی کار را رها خواهد کرد و این تجربه ناموفق باعث خواهد شد که دیگر نتوانید او را به کار باز گردانید. اما چگونه باید پراسپکت را پس از استارت کار راهنمایی کرد؟ در بخش مسیر موفقیت در بازاریابی شبکه ای به صورت کامل درمورد این مبحث توضیح خواهیم داد.
یکی از بزرگترین مسائلی که در این مرحله از پیگیری شاهد آن هستیم این است که آپلاین ها پس از ورود افراد به سازمان به جای راهنمایی و آموزش صحیح فقط و فقط پیگیری هدف انجام میدهند و انگیزه میدهند، (در مقاله انگیزه چیست به صورت کامل درمورد انگیزه دادن به پراسپکت صحبت کرده ایم) این کار مصداق بارز آب دادن بیش از حد به درخت به جای کود است و باعث خواهد شد که ورودی سازمان شما کار را رها کند، پس اگر متوجه شدید که شخص توان رشد در بازاریابی شبکه ای را ندارد سریعا ریشه مسئله را پیدا کنید و آموزش های مورد نیاز را در اختیارش قرار دهید.
مرحله سوم: پیگیری همیشگی افراد سازمان
در این مرحله از پیگیری لازم است که شما به عناون لیدری باتجربه در دوره های زمانی مشخصی با افراد سازمانتان جلسات اختصاصی برگزار کنید و مسائل و مشکلات تک تک افراد سازمانتان را بر اساس تجربیات خودتان پیدا کنید و راه حل این مسائل را در اختیارشان قرار دهید. در این مرحله گاهی لازم است که آموزشی جدید در اختیار افراد سازمانتان قرار دهید گاهی لازم است که اهدافشان را به آنها یادآوری کنید و گاهی لازم است که به آنها انگیزه دهید اما همیشه به خاطر داشته باشید که هیچگاه به درختان سازمانتان به جای آب، کود ندهید.
یک سیستم کاملا حرفه ای برای پیگیری افراد داشته باشید
سیستم کاملا حرفه ای پیگیری به معنی یک مسیر و یا یک روال از پیش ساخته شده و تست شده است. میتوان نام آن این سیستم پیگیری را الگوریتم پیگیری گذاشت تا هرکدام مشتری ها و یا افراد سازمانتان را در با هر آبجکشن و یا مسئله ای به بهترین مسیری که از پیش ساخته شده هدایت کنید. الگوریتم پیگیری در بازاریابی شبکه ای درواقع روالی ست که نتایج مثبت فروش و یا پرزنت شما را به هشتاد درصد خواهد رساند که در مقاله الگوریتم پیگیری در بازاریابی شبکه ای به صورت کامل درمورد آن صحبت خواهیم کرد.
پیگیری افراد در هر حالت و برای هر موضوع به معنی انتقال اطلاعات جدید به آن شخص است و برای انتقال اطلاعات جدید به یک شخص صرفا بیان آن موضوع کافی نیست و لازم است که موضوعات به گونه ای بیان شوند که افراد نسبت به آن باور پیدا کنند و این کار نیاز به دو پیش زمینه بسیار مهم دارد:
- پیش زمینه اول: شما باید به حرفی که میزنید از صمیم قلب ایمان داشته باشید.
- پیش زمینه دوم: شما باید به اصول و قواعد فن بیان و صحبت کردن کاملا آگاه باشید.
فن بیان یعنی: بیان صحیح آن چیزی که در ذهنتان است با استفاده از کلمات و جملات صحیح و صحبت کردن یعنی: بیان صحیح آن چیزی که در ذهنتان است به گونه ای که تغییری در رفتار و یا طرز فکر فرد مقابل ایجاد کند، حال اگر به اصول متقاعد سازی نیز کاملا مسلط باشید میتوایند روی تقریبا تمام کسانی که با آنها صحبت میکنید اثر گذار باشید.
نکات بسیار مهم در پیگیری در بازاریابی شبکه ای
- روش مناسبی برای پیگیری انتخاب کنید که برای پراسپکتتان آزار دهنده نباشد (تلفن-پیامک-ایمیل-واتس آپ)
- در پایان هر مکالمه و یا پیگیری با کسب اجازه از شخص، زمان پیگیری بعدی را مشخص کنید
- در طول پیگیری هدف خود از آن پیگیری را به یاد داشته باشید و هرگز وارد حاشیه نشوید
- هیچ کس را بیش از حد پیگیری نکنید زیرا با این کار برای آنها مزاحمت ایجاد میکنید
- در پیگیری استمرار داشته باشید اما فقط برای یک مدت کوتاه و پس از آن فواصل زمانی میان پیگیری ها را بیشتر کنید
- نقطه پایان پیگیری را دقیقا تعیین کنید تا افراد مجبور نشوند ارتباطشان را با شما قطع کنند
سه تکنیک ساده برای پاسخ به آبجکشن ها
تکنیک سوال پرسیدن: سوالاتی از شخص بپرسید که پاسخ آن سوال با پاسخ سوال پراسپکت یکسان باشد و خودش به پاسخ سوال خودش فکر کند. مثال:
- آیا واقعا پورسانت می دهد؟ به نظرت اگر پورسانت نمیداد الان من و این همه آدم کار میکردیم؟
- آیا محصولات به فروش میرسند؟ به نظرت اگر محصولات فروش نمیرفت شرکت اینقدر پیشرفت کرده بود و این همه بازاریاب داشت؟
تکنیک سه حرف منطقی: در این تکنیک شما باید در جواب پراسپکت سه حرف منطقی بزنید و سپس جواب سوال را بدهید، در این صورت ذهن پراسپکت به صورت ناخودآگاه حرف های شما را میپذیرد. مثال:
- آیا این کار هرمی نیست؟! قبول داری که اگر هرمی بود مجوز نمی گرفت؟ قبول داری که منم مثل خودت این سوال برام پیش اومده؟ قبول داری که اگر به من ثابت نشده بود که هرمی نیست من هم این کار را انجام نمی دادم؟
تکنیک تشابه و یا تکنیک (من هم مثل خودت بودم اما…) در این تکنیک شما باید خودتان را کنار پراسپکت قرار دهید و با همراهی کردن و یا تشابه به سوالاتش پاسخ دهید تا او راحت تر بتواند اعتماد کند. مثال:
- اگرمحصولات را خریدم و نتونستم بفروشم چی؟! بله به تو حق میدهم اینطور فکر کنی آخه منم اول مثل خودت فکر می کردم اما بعد از اینکه آموزش دیدم فهمیدم که فروش محصولات خیلی ساده تر از آن چیزیست که من فکر می کردم تو هم باید آموزش ببینی.
روش های پیگیری در بازاریابی شبکه ای:
فالو ایمان و باور در بازاریابی شبکه ای:
در این مرحله از فالو هیچ منبع و حرف خاصی وجود ندار و پراسپکت باید ایمان و باور شما نسبت به کار را در رفتار، برنامه ریزی های منظم، خوش قول بودن، احساس شما در حین صحبت کردن در مورد کار و انرژی شما ببیند برای اینکه این قسمت از فالو درست انجام شود بهتر است که همیشه پر انرژی باشید، محکم صحبت کنید، ارتباط چشمی درست برقرار کنید، از زبان بدن استفاده کنید تا پراسپکت ایمان و باور را در رفتار شما ببیند. برای درک بهتر این موضوع فرض کنید همین الان یک میلیارد تومان پول در حساب شما باشد رفتارتان چگونه است؟! حالا فرض کنید آخر این ماه شرکت صد میلیون تومان به حساب شما واریز می کند.
نکته: حرف های دلتان را به پراسپکت بگویید نه حرف های تکراری دیگران
نکته: به پراسپکت اطمینان دهید که همیشه کنارش هستید.
فالو هدف در بازاریابی شبکه ای:
تا اینجا همه اطلاعات داده شده در مورد شرکت و کار بود اما از این قسمت به بعد باید به پراسپکت اطلاعاتی در مورد زندگی و آینده خودش بدهیم. فالو هدف یعنی در مورد آینده کاری پراسپکت صحبت کنیم و به او بگوییم که با کار کردن نتورک مارکتینگ تا چند سال آینده چه درآمد و زندگی خواهد داشت (بزرگ نمایی و اغراق ممنوع) افراد موفق در نتورک را برایش مثال بزنید و درمورد آینده زندگی خودش و خانواده اش بگویید، مثال هایی از هدف های خودتان بزنید تا او هم نیاز های زندگی خودش را ببیند. از اهمیت پول و درآمد مناسب در زندگی بگویید و سپس به او اجازه دهید تا خودش تصمیم بگیرد (هیچ شغل و یا میزان درآمدی را تحقیر نکنید)
در انتها باید بدانیم که نتورک مارکتینگ کار با ذهن انسان هاست پس طبیعی است که طرز فکرهای مختلف و سوالات زیادی در مورد آن وجود داشته باشد. پس از اتمام پیگیری های ذکر شده، قبل از شروع کار دو حالت وجود دارد: فرد متقاعد شده و کار را شروع می کند و یا نیاز به فالو بیشتر دارد. اگر پراسپکت شما شروع به کار کرد، آموزش های مورد نیاز را به او بدهید اما اگر کار را شروع نکرد از پیگیری های تکراری و فشار آوردن خود داری کنید اما وارد مرحله بعدی پیگیری یعنی پیگیری کسانی که کار را شروع نمی کنند شوید (فالو کسانی که کار را شروع نمیکنند)
در حالت کلی پیگیری اصولی به این معنی ست که ریشه مسائل افراد را پیدا کنید و سپس اطلاعات مورد نیاز را به گونه ای در اختیارشان بگذارید که این اطلاعات بر روی طرز فکر و یا رفتار فرد مقابل تاثیر گذار باشد و در پایان در زمانی که کاملا مطمئن شدید ایمان و باور کاملا به او منتقل شده، برای محکم کاری بیشتر، ترس های او را نیز از بین ببرید و سپس او را دعوت به اقدام کنید و درنهایت برای اقدام سریع به او انگیزه دهید. این موثرترین و حرفه ای ترین تکنیک پیگیری مشتری و پراسپکت است
مطالب زیر را حتما بخوانید
-
پذیرش چیست و چگونه پذیرش سازمان را بالا ببریم؟
3.75k بازدید
-
آیا شیفت دادن در بازاریابی شبکه ای کار درستی است؟
1.64k بازدید
-
چگونه در بازاریابی شبکه ای به سازمان انگیزه بدهیم تا تصاعد پنج برابری داشته باشیم
3.78k بازدید
-
سه مرحله اصلی در فالو بعد از معرفی کار
4.61k بازدید
-
دسترسی به پراسپکت نامحدود از طریق بازار گرم
2.74k بازدید
-
فالوی اتوماتیک در بازایابی شبکه ای (تام شرایتر)
2.58k بازدید
9 دیدگاه
به گفتگوی ما بپیوندید و دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید.
دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ
برای نوشتن دیدگاه باید وارد بشوید.
عالی بود خیلی کامل و مختصر.ممنون
واقعا عالی کامل بود مرسی
ممنون از اینکه نظرتون رو ارسال کردید
بسیار عالی و کامل
ممنون از اطلاعات خوبتون
با تشکر در مورد شروع کار که تا حرف از نتورک شد طرف مقابل فرار نکنه و بمونه باقی حرفتو گوش کنه برای استارت حرفمون چی باید گفت که حتی خودمون هم اشتیاق پیدا کنیم
بگو نترس من کنارتم😁😁
دمتون گرممممم ? ?
سپاس. عالی بود
عااالی و آموزنده بود ممنونم