اصول اولیه برای فروش بلند مدت در بازاریابی شبکه ای
می خواهیم در ابتدا دو چیز را با هم مقایسه کنیم : MARKET و SALE
وقتی به هرکدام از این دو کلمه پسوند ING را اضافه کنیم چه معنایی پیدا می کنند؟
SALE یعنی فروش ، وقتی با ING جمع شود : SALING به معنای فروشندگی.
MARKET یعنی بازار، وقتی با ING جمع شود : MARKETING به معنای بازاریابی است.
تفاوت این دو کلمه چیست؟! کار ما چیست؟! NETWORK SALING یا NETWORK MARKETING ؟
خب کار ما نتورک مارکتینگ هست نه نتورک سیلینگ!
پس تفاوت آنها در چیست؟!
در SALING یا فروشندگی رابطه به شکل زیر است :
در فروشندگی امکان دارد شما دیگر مشتری خود را نبینید.
اما در MARKETING یا بازاریابی رابطه به این شکل است :بازاریابی یک فرآیند برگشت پذیر است . یعنی شما یک بار فروش را انجام می دهید ده ها و ده ها و صد ها بار مشتری خودش برمیگردد . کار ما بازاریابی شبکه ای است یک فرآیند RETURN دار یا برگشت پذیر. ما زمان این را نداریم که هر روز دنبال مشتری باشیم . ما بازاریاب نیستیم که بخواهیم فقط فروشندگی کنیم . کار ما بازاریابی شبکه ای است و قرار است یک بخشی از زمان دو الی سه ماهه اول را برای فروش بگذاریم . از یک زمانی به بعد باید مشتری خودش دنبال شما بیاید !
در زیر داستانی را آورده ایم که با آن بهتر متوجه منظورمان خواهید شد .
« گربه پیری ، گربه جوانی را میبیند که دور خودش دور میزند . گربه پیر از گربه جوان میپرسد : داری چیکار میکنی؟
گربه جوان میگوید : به من گفته اند موفقیت تو در دُمَت هست دارم دنبال دُمم میگردم . گربه ی پیر به او میخندد . گربه جوان میگوید : چرا میخندی؟!
گربه پیر میگوید : من میروم و دُمم دنبال من می آید.»
دُم برای ما همان فروش است همان مشتری است که از یک جایگاهی به بعد مشتری خودش می آید. در اوایل کار ما دقیقا مثل گربه جوان باید به دنبال مشتری برویم ولی از یک جایگاهی به بعد ما می رویم و مشتری خودش می آید.
شما نمی توانید در جایگاه صد نفر، دویست نفر برای فروش زمان بگذارید .فرآیند بازاریابی شبکه ای :
۱) معرفی کار میگذاریم
۲) ورودی میگیریم
۳) مجموعه دار می شویم
۴) مدیر فروش می شویم
۵) به سقف درآمدی میرسیم
۶) اهدافمان را تیک میزنیم
به نظر شما کاری که ما در بازاریابی شبکه ای انجام می دهیم این فرآیند است؟!
متأسفانه کسانی هستند که فکر میکنند این فرآیند صحیح است و طبق آن پیش میروند اما این فرآیند، فرآیند نتورک است و فقط شبکه سازی میشود درحالیکه کار ما نتورک مارکتینگ است.وقتی قبل از مرحله اول که در فرآیند بالا آورده ایم مرحله ی فروشنده می شویم را بیاوریم به این ترتیب :
۱) فروشنده می شویم
۲) معرفی کار میگذاریم
۳) ورودی میگیریم
۴) مجموعه دار می شویم
۵) مدیر فروش می شویم
۶) به سقف درآمدی میرسیم
۷) اهدافمان را تیک میزنیم
مگر میشود که یک نفر فروشنده نباشد و مدیر فروش شود؟!بازاریابی شبکه ای به نفرات پورسانت نمی دهد بلکه به میزان فروش پورسانت می دهد . وقتی حجم فروش نداشته باشیم به سقف درآمدی هم نمی رسیم و هیچ هدفی هم تیک نخواهد خورد . پس قبل از تمام مراحل باید فروشنده شویم.
میخواهیم یک حوضچه را به شما معرفی کنیم که در تمام مراحل کاریتان می توانید از آن استفاده کنید : به این حوضچه توجه کنید .
سوال :چطوری حوضچه A پر میشود؟!
درسته از سر ریز شدن B و B از سر ریز شدن C .
در حوضچه C نوشته شده “YOU” . این یعنی :
*همه چیز از تو شروع میشود*
تو فروشنده نباشی نباید توقع داشته باشی که زیرمجموعه ات جزء بهترین فروشنده ها باشند .
همه چیز از خودمان شروع میشود و مهمترین چیزی که از خودمان شروع میشود فروش است.
همیشه این حوضچه را به یاد داشته باشید . تا شما ذهنیت فروش را نداشته باشید تکثیر خوبی هم نخواهید داشت.سخت ترین کار در بازاریابی شبکه ای چیست؟
بعضی میگویند تیم سازی و بعضی هم می گویند فروش و ….
با یک داستان شروع می کنیم . داستان از این قرار است که استاد و دانشجویان در کلاس بودند . استاد ظرفی را از زیر میز خود بیرون آورد و با چند قلوه سنگ آن را پر کرد از دانشجویان پرسید به نظر شما چیز دیگری در این ظرف جای می گیرد؟! دانشجویان میگویند نه ظرف پر شده است . استاد مقداری سنگ ریزه بین آن قلوه سنگ ها میریزد و ظرف را پر می کند سپس میپرسد به نظر شما چیز دیگری در این ظرف جا میشود؟! دانشجویان پاسخ میدهند نه واقعا پرشده است . دوباره مقداری شن و ماسه بین آنها میریزد و دانشجویان فکر می کنند دیگر چیزی در آن ظرف جا نمیشود اما استاد دوباره در آن آب میریزد.
اگر استاد این مراحل را برعکس انجام میداد آیا قلوه سنگ ها در این ظرف جا میشدن؟ خیر!
پس اول باید سراغ سنگ درشت های خودمان برویم و از سنگ درشتمان شروع کنیم یا اگر داستان قورباغه ات را قورت بده را خوانده باشید همین مضمون را دارد . اگر سنگ درشت یا قورباغه زشت شما فروش است نباید از آن فرار کنید و اتفاقاً باید ابتدا آن را در ظرف خود جای دهید و از آن شروع کنید .
فروش مثل یک فنر است .
منظور از این جمله چیست؟
فنر را وقتی می خواهیم جمع کنیم باید انرژی زیادی برای آن بگذاریم تا جمع شود اما وقتی آن را رها کنیم انرژی آن آزاد میشود . وقتی عمل فروش اتفاق می افتد انرژی زیادی را آزاد می کند .سه گام در فروش :
گام اول : خودمان مصرف کننده محصولاتمان باشیم .
گام دوم : به نزدیکانمان هم پیشنهاد داده و به آنها بفروشیم .
گام سوم : تشکیل تیم فروش داده و از آنها بخواهیم که دو گام اول را انجام دهند .
دلایل گام اول :
اطلاعات محصول (اگر خودمان استفاده نکرده باشیم هیچ اطلاعاتی از آن محصول نداریم )
فروش یعنی انتقال حس ( وقتی یک محصول را استفاده کرده باشید بهتر می فروشید یا استفاده نکرده باشید؟! یا میتوانیم بگوییم اولین سوالی که مشتری شما از شما میپرسد این است که خودتان استفاده کرده اید؟ و با خودش میگوید اگر خوب بود خودش استفاده میکرد )دلیل گام دوم : داشتن شخص ثالث
متأسفانه افراد بسیار کمی هستند که این نکته بسیار جالب و موثر را رعایت می کنند .
چرا میگوییم موثر ؟! چون در عمل فروش تأثیر شخص ثالث بسیار بیشتر از فروشنده است.
شخص ثالث کیست؟ کسی که قبلا از این محصول در حال فروش استفاده کرده است ودر این فروش هیچ سودی ندارد.
به عنوان مثال : فرض کنید شما در حال فروختن یک محصول به یکی از اقوام خودتان هستید در آن هنگام پدر یا مادرتان آن را تأیید کند و از رضایت خودش از استفاده آن محصول به او بگوید .
پدر یا مادر شما شخص ثالث هستند و تأثیر بیشتری در این فروش دارند تا خودتان که فروشنده هستید.گام سوم : تشکیل تیم فروش
بعد از انجام دو مرحله ی اول تشکیل تیم فروش داده و از آنها هم بخواهید برای خود و نزدیکانشان کار خرید و فروش را انجام دهند. به همین راحتی !
مطالب زیر را حتما بخوانید
-
پذیرش چیست و چگونه پذیرش سازمان را بالا ببریم؟
4.31k بازدید
-
آیا شیفت دادن در بازاریابی شبکه ای کار درستی است؟
1.99k بازدید
-
چگونه در بازاریابی شبکه ای به سازمان انگیزه بدهیم تا تصاعد پنج برابری داشته باشیم
4.22k بازدید
-
سه مرحله اصلی در فالو بعد از معرفی کار
5.08k بازدید
-
دسترسی به پراسپکت نامحدود از طریق بازار گرم
3.09k بازدید
-
فالوی اتوماتیک در بازایابی شبکه ای (تام شرایتر)
2.94k بازدید
دیدگاهتان را بنویسید
برای نوشتن دیدگاه باید وارد بشوید.